I ¿Rätten att berätta¿ presenterar Eva Gustafsson och Mia Westin övningar som de gjort tillsammans med metodutvecklare för ¿Brytiga böcker¿. Övningarna presenteras som ett recept på hur man kan gå till väga när man arbetar med barngrupper (upp till 12 år) på bibliotek, i förskola, skola eller i hemmet. Uppställningen visar vilken åldrar övningen passar, diskrimineringsgrund, hur lång tid övningen tar, lämplig plats, material och litteratur. Gruppen funderar tillsammans över olika frågeställningar t.ex. Vem är jag och vad kan jag använda min kropp till? (funktionsnedsättning), varför är de flesta plåster beigea? (etnisk tillhörighet). Målet är att inkludera och skapa respekt inför varandra. Övningar är kreativa, väl genomarbetade och litteraturen uppdaterad. De barn som får glädjen att arbeta enligt metoden kommer säkert att bli mer öppna och toleranta som personer. För personal på förskola, skola och bibliotek är detta som att få nyckeln till en skattkammare. Helhetsbetyg: 5. - - Christina Wedenmark.
Böcker, bilder och berättelser kan hjälpa oss att formulera komplexa svar på svåra frågor om identitet, makt och medbestämmande. Men då behöver vi förmedla historier som fler kan känna igen sig i, något vi kan göra genom att använda metoder och material s