Som huvudsyfte med denna handbok om marknadsföring av bibliotek, anger författaren att svenska bibliotek ofta saknar strategier, kompetens och ekonomiska resurser för arbetet med marknadsföring. De första kapitlen i Syns vi? Hörs vi? ägnas åt varför biblioteken ska marknadsföra sig, vad det innebär och hur marknadsföringsprocessen kan organiseras. Vidare tas biblioteksanvändarna, intern marknadsföring, strategisk marknadsföring och kommunikationsplaner upp. Det sista och längsta kapitlet ägnas åt olika kommunikationskanaler, både traditionella och digitala, men också åt hur biblioteken kan arbeta med varumärket och biblioteksrummet. Detta är en inspirerande och välskriven bok som innehåller en lagom mix av författarens egna råd och tips, redovisningar av tidigare forskning och resultat från rapporter och enkäter. Boken är en fantastiskt rik källa för alla som på något sätt arbetar med biblioteksrelaterade frågor, oavsett om det är folkbibliotek, universitetsbibliotek eller skolbibliotek. Författaren Malin Utter är universitetsadjunkt på Bibliotekshögskolan i Borås och undervisar bland annat i marknadsföring. Helhetsbetyg: 5. - - Mikael Johansson.
Behövs en bok om marknadsföring av bibliotek? Ska bibliotek arbeta med marknadsföring? Vilka kommunikationskanaler bör användas vid marknadsföring? Aldrig tidigare har det varit så lätt att nå ut med information som idag. Genom olika sociala medier kan biblioteken lätt nå en stor mängd användare med information och även kommunicera med dem. Traditionella kommunikationsvägar är fortfarande aktuella och kan nå en bred publik. Genom att skapa en kommunikationsplan kan biblioteket planera för strategisk kommunikation för att få marknadsföringen att bli så effektiv som möjligt. Boken riktar sig till intresserade av marknadsföring av bibliotek vid olika bibliotekstyper. Både till den som redan arbetar med marknadsföring och vill fördjupa sina kunskaper och för den som ännu inte börjat arbeta men söker vägledning.
Malin Utter, universitetsadjunkt vid Bibliotekshögskolan i Borås och undervisar till största del i kurser om användare och arbetsmetoder i biblioteket, bland annat marknadsföring av bibliotek. Malin har tidigare arbetat i skolbibliotek, folkbibliotek och forskningsbibliotek och har en bred erfarenhet av biblioteksarbete.