Författare till boken är Sofia Malmberg, bibliotekarie och Teo Graner, IKT-pedagog (IKT= informations- och kommunikationsteknik). Båda är verksamma i Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm och vill med sin text förmedla idéer och exempel på utvecklande av skolbiblioteket som pedagogisk funktion. Målgruppen är skolbibliotekarier, rektorer, skolbiblioteksutvecklare och skolpolitiker. Skolområde är i första hand grundskolan. Boken är disponerad i två delar. Den första delen innehåller en faktadiskussion om bibliotekariens roll som pedagog, vars kompetens med fördel kan användas i olika projekt i skolans undervisning utifrån Lgr11 och skollagen. Den andra delen är en handbok med förslag på lämpliga utvecklingsprojekt för årskurs 5-9, där skola och bibliotek arbetar områdesöverskridande. Bibliotekarie och pedagog planerar och arbetar tillsammans för elevernas måluppfyllelse. Många av de tankar som framförs är helt eller delvis kända i biblioteksvärlden men har här sammanfattats på ett bra sätt. Utifrån egenproducerade projekt visas hur bibliotekarien kan arbeta som medpedagog. Innehållet är välformulerat och praktiskt tillämpbart. - Tine Billing.
Hur skapar man en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet? Hur kan bibliotekarien fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt? Denna bok ger dig svaren. Den moderna skolverksamheten uppstår i mötet mellan olika professioner på skolan och i samverkan me