Seriestorm föddes ur en frustration över ökade klyftor och segregation och blev till ett ambitiöst och engagerat projekt finansierat av Arvsfonden, Nordingrå Konstnärsverkstad och Myller (Nordingrå). Under tre år har sex unga kvinnliga konstnärer och pedagoger bedrivit serieverkstäder i Umeå, Kramfors, Nordingrå, Huddinge och Malmö, som utgjort mötesplatser för barn med olika bakgrund, i mellanstadieåldern. Verksamheten arrangerades tillsammans med bibliotek, skolor och fritidsgårdar. Detta är en metodbok i inkluderande seriepedagogik. Deras fokus har varit att "skapa trygga rum för kreativa lärprocesser, med ett jämlikt deltagande." De har inspirerats av interkulturell pedagogik, där deltagarnas olika perspektiv ses som berikande. Materialet imponerar verkligen på mig i allt från drivkraft, idé, genomförande, metod, pedagogisk självreflektion, bred användbarhet och bokens berättande format med spännande och effektivt samspel i layout, text och bild. Jag vill verkligen rekommendera den till alla pedagoger som är villiga att ifrågasätta och förnya sin metod för att främja jämlikt medskapande. Helhetsbetyg: 5. - - Eva Lexell Törnblom.
Kan tecknade serier bidra till att vi får en ökad förståelse för varandra? Hur kan vi skapa likvärdigt deltagande i mångkulturella barngrupper? Går det att vända upp och ner påförutfattade