I boken Nå ut och engagera! Strategier för marknadsföring av bibliotek diskuterar Malin Utter, universitetsadjunkt vid Bibliotekshögskolan i Borås, hur svenska bibliotek kan lägga upp sin marknadsföring. Boken är en uppföljare till författarens bok Syns vi? Hörs vi? (2019). Efter inledningen, där Utter presenterar syftet med boken, följer kapitel som bl.a. tar upp strategiskt arbete med marknadsföring, hur man genomför en användarstudie, vilka olika kanaler som kan användas för att nå ut och hur AI kommer att påverka framtidens marknadsföring. Boken innehåller marknadsföringsexempel från både Sverige och USA. Sist i boken finns en lista med lästips och referenser. Texten är välskriven och strukturerad och pedagogiska förklaringar finns för specialord och begrepp. Den grafiska formen är av akademisk karaktär och bygger helt på text. Det här är en nischad bok för den som arbetar på eller med bibliotek som målgrupp, men den kan även användas för att förstå hur marknadsföring för en specifik målgrupp fungerar. Innehållet är ambitiöst, imponerande och välgrundat och bygger på intervjuer med åtta bibliotekarier som arbetar med marknadsföring på åtta bibliotek - två folkbibliotek, två skolbibliotek och två lärosätesbibliotek i Sverige samt två lärosätesbibliotek i USA. Helhetsbetyg: 4. - - Kristina Rydälv Kåreby.
Hur når ett bibliotek bäst ut till sina besökare? En rolig idé kan landa fel och balansen mellan information och kreativitet i sociala medier kan vara svår att hitta. Biblioteket behöver skapa sin väg att gå, våga prova och ta ut svängarna för att verklig