I Pojkars läsande och lärande har pedagogen och läsfrämjaren Anne-Marie Körling (f. 1958) samlat ett livs mångfacetterade grundskoleerfarenheter. Hon skriver: "Vi lärare har ingen aning om vad vi betyder. Vi betyder nog mer än vi vågar tänka. Också för dem som ger uttryck för det motsatta." I fokus står pojkars upplevelser och reaktioner som resulterar i konflikter och utanförskap. Orsakerna kan vara många, men Körling modellerar förhållningssätt som kan lösa knutar, förändra förväntningar och leda framåt. Skolans och lärarnas mål ska vara utbildning "där vi vågar oss på det okända", att skapa omsorg och utbildning också där det inte finns någon kurs. Den respekterande, kloka och ödmjukt lyssnande lärarmänskliga kompetensen i förening med berättande, gedigen ämneskompetens är nycklar till en annan skola som inte skapar utanförskap och misslyckande. Körling skriver insiktsfullt om läsning och litteraturpedagogik med egna intressanta erfarenhetsexempel. Boken är det mest innehållsrika och berikande författaren skrivit; det finns många referenser till forskning och skönlitteratur som tydligt presenteras i litteraturförteckningen och tillför spännande dimensioner. Körling skriver engagerat med ett behagligt språk. Även för lärare på gymnasieskolans introduktionsprogram borde detta vara obligatorisk läsning, eftersom skolan där har en sista möjlighet att fylla igen lakuner av misstroendeskapande förhållningssätt. Tack, Anne-Marie Körling! Helhetsbetyg: 4. - - Jan Hansson.
¿Det gäller att våga möta pojken, se till hans lärande, knyta kontakt med honom och varsamt etablera en lärande relation. Även den stökigaste pojken kan bli studiemotiverad.¿ Skolan lyckas inte med alla pojkar. Och alla pojkar lyckas inte med skolan. Det kan få förödande konsekvenser för deras framtid. I Pojkars läsande och lärande berättar Anne-Marie Körling om hur pojkars skolgång i grundskolan kan främjas genom att utveckla undervisningen, stärka samvaron i klassrummet, lyfta och underhålla läsningen samt genom att betrakta pojkarna som vetgiriga och lärande. Utifrån sin mångåriga erfarenhet av undervisning ger hon konkreta tips och förslag och sätter perspektiv på verkligheten i skolan med många personliga exempel.
Anne-Marie Körling är legitimerad lärare med lång erfarenhet av utvecklingsarbete inom skolan. Hon har bland annat tilldelats Svenska Akademiens svensklärarpris, Ingvar Lundberg-priset och Eldsjälspriset från Svenska Barnboksakademin, samt varit Sveriges läsambassadör 2015¿2017. Anne-Marie Körling har skrivit flera böcker om läsning och läsfrämjande, däribland Ovan trädtopparna (BTJ Förlag, 2016).