Skaparbibblan ger inspiration och är en handbok för den som vill veta mer eller sätta igång en "skaparbibbla". Den är också ett diskussionsinlägg kring bibliotekets roll som kunskapsförmedlare. Boken är skriven av tre bibliotekarier, konsulenter och bibliotekschef, som varit med och startat nätverket Skaparbibblan. Nätverket kom till för att man var nyfiken på makerspaces i bibliotek, skapande verkstäder som sätter skapandeprocessen och kunskapsdelningen i centrum. Boken är uppdelad i fem kapitel och tar sitt avstamp i det befintliga skapandet på biblioteken, diskuterar bibliotekets roll för lärandet, det digitala och det analoga, och för Skaparbibblan. Texten sätter Skaparbibblan i relation till styrdokument och till biblioteksuppdraget, nutida och historiskt. Det ges konkreta exempel och handfasta tips för att komma igång. Boken är intressant för den som vill veta mer, nybörjare såväl som den mer avancerade, och alla som är intresserade av lärande och biblioteksutvecklingen. Den sätter säkert igång både funderingar och diskussioner. Helhetsbetyg: 5. - - Tin Carleson.
Makerspace på bibliotek ¿ vad är det? Kan makerrörelsen förändra biblioteken? Denna bok diskuterar för första gången makerspace ¿ en verkstad där människor samlas för att skapa tillsammans ¿ ur ett svenskt biblioteksperspektiv. En skaparbibbla är en plats där deltagare skapar tillsammans. Det främjar samarbetsförmåga, kreativitet och problemlösning. Är du nyfiken på hur ditt bibliotek skulle kunna bli ett makerspace? Denna bok är full av goda exempel på hur du kan gå tillväga. I centrum står folkbildning på nya sätt, digital delaktighet, litteraciteter och metoder för hur biblioteket blir ett kunskapsnav i sitt närsamhälle. Lo Claesson är bibliotekschef i Vaggeryds kommun, Eleonor Grenholm arbetar som bibliotekskonsulent på Länsbibliotek Uppsala och Ann Östman arbetar som bibliotekskonsulent på Region Gävleborg. De är aktiva i nätverket Skaparbibblan och i boken låter de flera personer som också arbetar med att utveckla skaparbibblor komma till tals.