Sofia Malmberg är samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun, föreläsare, debattör och författare till böcker i ämnet skolbibliotek: Bibliotekarien som medpedagog (2014) och Happenings som arbetsmetod (2015). Denna nya bok riktar sig till bibliotekarier, rektorer, tjänstemän och politiker. Författarens intention är att inspirera och fungera som drivkraft vad gäller synen på skolbiblioteken som en pedagogisk investering snarare än ett rum för böcker. Boken innehåller en gedigen genomgång av skolbibliotekets roll genom åren. Huvudfrågan är hur man ska kunna kvalitetssäkra skolbiblioteket som en nationell angelägenhet och därmed synen på det som en pedagogisk funktion i skolan, allt enligt regeringens nya direktiv om att stärka den digitala kompetensen i skolan. Författaren analyserar dagens situation och ger förslag på styrning, organisation och förbättringsområden. Den givande framställningen ger sammanfattande och ny kunskap i den väsentliga debatten kring skolbibliotekens organisation och funktion. Uppgifterna i källförteckningen med en ansenlig mängd nätresurser är relevanta och aktuella. Helhetsbetyg: 4. - - Tine Billing.
En omdiskuterad skolbibliotekslag, statsbidrag till stärkt bemanning i skolbiblioteken och direktiv om skolbiblioteket som förmedlare av digital kompetens och språkutveckling i
undervisningen. När skolbiblioteket nu har reglerats som en pedagogisk funktion ställs det nya krav på nationella och regionala strukturer liksom på utbildning, pedagogisk kvalitetssäkring och på professionen. Vad krävs egentligen
för att skolbiblioteket ska ge maximal utväxling i form av ökad måluppfyllelse? Den här boken ger dig svaren och är ett angeläget inlägg i den pågående skolbiblioteksdebatten, den riktar sig till bibliotekarier, rektorer, tjänstemän och
politiker på lokal, regional och nationell nivå. Sofia Malmberg är samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun och tidigare skolbibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Hon har tidigare, tillsammans med Teo Graner, skrivit Bibliotekarien sommedpedagog (2014) samt på egen hand Happenings som arbetsmetod
(2015), båda utgivna på BTJ Förlag. Hon är känd som Föreläsare och debattör i skolbiblioteksfrågor, medlem i Regionala biblioteksrådet i Stockholm och har tilldelats såväl Greta Linder-stipendiet som Christer Holmqvistpriset för sitt engagemang i att sätta skolbiblioteksfrågan på den politiska agendan.