Projektet "Bokhunden och Astrid Lindgren" avser att väcka läslust, sprida kunskap om barnlitteratur, Astrid Lindgrens böcker i synnerhet, och hur man kan använda hundar som verktyg. Projektet riktar sig till barn med läs-, skriv- och talsvårigheter, barn som är svårmotiverade till läsning men även till läskunniga barn. Metoden går ut på att barnen läser för en hund som kan ha en lugnande och uppmuntrande effekt. I första delen av boken redogör olika pedagoger för teori och praktik om bokhundar och läsning, i andra delen är det bokhundsförarna som berättar om sitt arbete. För mig som lågstadielärare är det intressant att läsa om projektet. Boken är lättläst och innehåller mycket fakta och många råd angående läsning, vikten av en bra läsmiljö och goda lässtrategier samt tips om man vill arbeta med bokhundar. Alla sätt att inspirera till läsning är bra och vi kan även tipsa föräldrar till lässvaga barn att låta hunden bli läspartner. Helhetsbetyg: 3. - - Marianne Ericson.
När Linnéuniversitetets arvsfondsprojekt ¿Bokhunden och Astrid Lindgren¿ påbörjades 2013 var det inte många som hade hört talas om högläsning för hundar. Vårt övergripande mål med projektet var att etablera den så kallade bokhunden i Sverige och i denna bok berättar vi hur vi arbetat i projektet. I bokens första del ligger tyngdpunkten på bokhundar i teori och praktik. Här berättar forskare och litteraturpedagoger om vad såväl hunden som litteraturen och läsningen betyder för både små och stora människor. I bokens andra del berättar bokhundsförarna om sina erfarenheter och hur de arbetat fram metoder för att få bokhundsläsningen att fungera på sina respektive skolor och bibliotek. Hunden har en lugnande effekt i en situation som för många barn är stressande och bokhundsförarna vittnar också om hur en välplanerad bokhundsaktivitet kan göra stor skillnad för elever som är i behov av denna resurs.