Elisabeth Aldstedt och Johanna Hansson har båda lång erfarenhet av att vara ledare inom olika kommunala verksamheter, bland annat bibliotek. Deras bok om ledarskap vänder sig i första hand till bibliotekschefer, men den har mycket att ge ledare inom alla områden. Jag blir glad under läsningen, därför att boken präglas av konkretion och tydlighet i kombination med trygghet och öppenhet. Som författarna konstaterar finns det många böcker som talar om vad chefer bör göra, färre om hur en gör. Denna hör till de senare. Det ledarskap som förespråkas här är öppet, lyssnande och modigt. En måste inte ha alla svar själv. Därför bygger en del av boken också på djupintervjuer med bibliotekschefer. Författarna menar att allt ledarskap kretsar kring uppdraget, systemet och det personliga ledarskapet. Det sistnämnda syftar på att självkännedom, självreflektion och insikt om hur man reagerar i olika situationer är en förutsättning för ett professionellt och framgångsrikt ledarskap. Helhetsbetyg: 4. - - David Björklund.
I Makten och ärligheten får vi ta del av några bibliotekschefers upplevda verklighet, hur de får, eller inte får, saker att hända. Hur blir det till exempel när förändringsretoriken ska omsättas i praktisk handling? Johanna Hanssons och Elisabeth Aldstedts gemensamma erfarenheter härrör från folkbiblioteken men deras frågeställningar är tillämpbara långt utanför biblioteksvärlden. Det handlar om människor och relationer, det handlar om att föra verksamheten framåt och det handlar om att åstadkomma resultat. I bokens första del beskriver författarna sina erfarenheter av arbete med ledarskap, i andra delen lyfts tre faktorer fram som de menar att allt ledarskap kretsar kring: uppdrag, system och det personliga ledarskapet. Sist i boken ges exempel på effekter av att arbeta systematiskt med ledarutveckling. Det finns få böcker som kombinerar ledarskap och bibliotek - Makten och ärligheten gör det. Förutom till bibliotekschefer, vänder sig boken till alla som har erfarenhet av att arbeta med ledarskap inom offentlig sektor till exempel projektledare, verksamhetsutvecklare eller team-ledare. Materialet är delvis hämtat från djupintervjuer med biblioteks-chefer, något som varvas med författarnas egna reflektioner samt frågor som utgångspunkt för fortsatta samtal. Elisabeth Aldstedt är utbildad socionom och har trettio års erfarenhet av arbete som chef inom olika kommunala verksamheter. Johanna Hansson är utbildad bibliotekarie och har arbetat som chef på olika bibliotek under de senaste cirka femton åren.