Folkbibliotek i förändring är uppdelad i en teoretisk och en praktisk del, där den senare bygger på intervjuer med svenska folkbibliotekarier. Inledningsvis ger författaren Marika Alneng bakgrunden till hur begreppet MIK (medie- och informationskunnighet) etablerats. Alneng beskriver MIK som ett paraplybegrepp som syftar på både analoga och digitala informationskanaler. Författaren lyfter vidare fram och beskriver MIK-områden som hon menar är självklara för folkbibliotekens uppdrag: teknikkunnighet, källkritik, sökteknik, etik, integritet, upphovsrätt, skapande och bibliotekskunnighet. Den praktiska delen av boken innehåller exempel på hur man jobbar med MIK på folkbibliotek i Sverige. Många av exemplen är samarbeten mellan bibliotek och andra aktörer, och mycket handlar om digitala kunnigheter. Vikten av att belysa arbetet med MIK i biblioteksplanerna betonas av författaren. Detta är en mycket välskriven bok där MIK-arbete på folkbibliotek beskrivs såväl initierat som inspirerande. Marika Alneng är bibliotekspedagog och har tidigare utarbetat fortbildningsmaterialet "MIK för mig - folkbibliotek" för Statens medieråd. Helhetsbetyg: 4. - - Mikael Johansson.
Den snabba tekniska utvecklingen har på kort tid förändrat vårt medielandskap och våra beteenden. Vi är ett av världens mest uppkopplade folk, vilket ökar trycket på biblioteken att bli än mer digitala för att vara relevanta i människors vardag. Det har aldrig varit lättare att söka och hitta information än nu. Det är också enklare än någonsin att själv bidra till informationsflödet vilket gör att gränsen mellan konsument och producent börjat suddas ut. Men tillgången till internet, digitala medier och ny teknik innebär inte att vi per automatik kan hantera alla möjligheter och risker. Vi behöver nya förmågor för att kunna navigera i en mer komplex och föränderlig omvärld. Vilken är då folkbibliotekens roll i allt detta? Hur kan vi stödja en ökad medie- och informationskunnighet (MIK) rent praktiskt? Boken ger en introduktion till begreppet MIK och exempel på hur det går att ta sig an viktiga frågor på ett konkret sätt i folkbibliotekspraktiken. Marika Alneng är bibliotekspedagog verksam i Stockholm. Hon jobbade 2014 på uppdrag åt Statens medieråd för att ta fram ett fortbildningsmaterial till folkbibliotek om MIK och har sedan dess fortsatt att intressera sig för frågorna.